منتديات جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
هذا الصندوق ليس للإزعاج بل هو للترحيب بكم
فإن كان يزعجكم اضغط على ( إخفاء ) ـ
و إن كان يهمكم أمر المنتدى فيسعدنا انضمامكم
بالضغط على ( التسجيل ) تظهر بيانات التسجيل البسيطة
بعدها تصبحون أعضاء و ننتظر مشاركتكم
ِ
فأهلا بكم

فى جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

... كلية الحقوق &&& كلية التجاره &&& كلية الاداب...

الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 

بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
خطاب العرب
عضو نشيط
عضو نشيط

معدل النشاط : 52

مُساهمةموضوع: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   السبت 20 أكتوبر 2012, 8:58 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

بيــــــــــــان هاااااااام جدااااااا

ائتلاف طلاب مصر للتعليم المفتوح

احداث اجتماع مسئولي ائتلاف طلاب مصر
...
مع المجلس الاعلي للجامعات

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=524905267539455&set=o.109186005829049&type=1&relevant_count=1&ref=nf

تجمع مسئولي الائتلاف يوم الخميس الموافق 18 اكتوبر 2012 امام المجلس الاعلي للجامعات للرغبة في استرداد حقوقنا وطالبنا بتحويل جميع الحاصلين على الثانوية العامة إلى نظام الانتساب الموجه بدون شروط ومساواة نظام التعليم المفتوح بنظامي الانتساب والانتظام ودخلنا المجلس الاعلي للجامعات وتاكدنا ان المجلس الاعلي للجامعات المكون من الوزير وامين عام المجلس الاعلي للجامعات وروئساء جامعات مصر يعقد اليوم اجتماعه لمناقشة الايحة الطلابية ومشاكل طلاب التعليم المفتوح ومذكرة مطالبنا وقابلنا دكتور اشرف حاتم امين عام المجلس الاعلي للجامعات وقابلنا روئساء جامعات مصر وقابلنا مستشار الوزير وقابلنا وكيل الوزارة ورئيس الادارة المركزية لشئون تطوير التعليم الجامعي وقابلنا رئيس قسم الشئون والتعليم بالمجلس الاعلي للجامعات وقابلنا رئيس اتحاد طلاب مصر ونائبة ورئيس لجنة الائحة الطلابية وتم تقديم مطالبنا لجميع المسئولين

هذا الاجتماع استمر لأكثر من 6 ساعات وتم مناقشة الائحة الطلابية فقط وتم تاجيل مناقشة مذكرة مطالبنا للجلسة القادمة

ونحن عرفنا من جميع المسئولين السابق ذكرهم ان في الجلسه القادمة سوف يتم اصدار هذه القرارت للمجلس الاعلي للجامعات

(1) رفض تحويل جميع طلاب الثانوية العامة الي نظام الانتساب الموجة بدون شروط مع استمرار القرار الوزاري الصارد بتاريخ 26 / 6 / 2012 الي السنه القادمة وتحويل الحاصلين علي تقدير عام جيد الي نظام الانتساب الموجة .

(2) الموافقة علي تعديل شهادات التعليم المفتوح بما يتناسب مع سوق العمل وحذف كلمة مركز من شهادات التخرج واعتماد الشهادات من الكلية وادارة الجامعة والمجلس الاعلي للجامعات وعمل شهادات موحده لجميع جامعات مصر وسوف نقدم مقترح لشهادة التخرج للمجلس الاعلي للجامعات .

(3) الموافقة علي تطوير مناهج التعليم المفتوح .

(4) الموافقة علي تخفيض المصروفات الدراسية 25 % لجميع طلاب الثانوية العامة في الكليات التي لا يوجد بها نظام الانتساب الموجة (مثل) اعلام وزراعة وتربية

(5) الموافقة علي زيادة ايام الدراسة الي 3 ايام دراسية ولكن بشرط وجود اماكن للطلاب داخل الجامعة التابع لها .

(6) الموافقة علي المشاركة في جميع انشطة الجامعة الطلابية وسوف يكون لنا عضو مراقب في مجلس اتحاد كل جامعة من طلاب التعليم المفتوح .

(7) الموافقة علي عمل لائحة مالية وادارية موحدة لجامعات مصر للتعليم المفتوح .

(Cool الموافقة علي نقل تابعية طلاب التعليم المفتوح من المركز للكليات وسوف تختص كل كلية بطلابها .

كما تم التاكيد علي القرارت السابقة للمجلس الاعلي للجامعات بتاريخ 26 / 3 / 2011 فيما يخص اوضاع التعليم المفتوح بالجامعات المصرية

وسوف يتم عمل مؤتمر لتطوير التعليم المفتوح في جامعة القاهرة برئاسة وزير التعليم العالي لبحث سبل حل مشاكل طلاب التعليم المفتوح وتطوير التعليم المفتوح وسوف يحضر هذا الاجتماع مسئولين من كل الجامعات وممثلين للطلاب من كل جامعات مصر
blank name
مشـرف كليــة الـتجــارة
مشـرف كليــة الـتجــارة

معدل النشاط : 4560
مكان الامتحان : القاهرة
الكلية : تجارة
الترم : السادس

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الأحد 21 أكتوبر 2012, 11:03 am

يارب يكون الكلام دا صح لان فعلا هيفدنا كتير اوى بس انا مش متشائم بس هقول راى بقول صراحه انا مش متفائل ان كل دا هيتنفز بالحرف الواحد اشك ان الطلبات دى كلها تتنفذ مره واحده لازم يسيبو حاجة وانا واحد من الناس اتمنى ان كل دا يحصل يارب ودى مش راى بس دى راى الناس كلها ال فى التعليم المفتوح وشكرا ليكم جميعا
mahmoud_ibm81
عضو مميز
عضو مميز

معدل النشاط : 179
مكان الامتحان : السويس
الكلية : حقوق القاهره
الترم : الاول

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الأحد 21 أكتوبر 2012, 1:55 pm

انا معاك ياخى مصطفى والله المستعان وما ضاع حق ورائه مطالب
خطاب العرب
عضو نشيط
عضو نشيط

معدل النشاط : 52

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الأحد 21 أكتوبر 2012, 11:10 pm

جزاكم الله خير
لأ انا بعكسكم متفائل وإن كنت أؤيد كلام الاستاذ مصطفى بخصوص تلبية جميع الطلبات أن ما يهمنا جميعا والقاسم المشترك الشهاده فأرجو أن تتحقق ويتم تعديلها ومشكورين يا جماعه
blank name
مشـرف كليــة الـتجــارة
مشـرف كليــة الـتجــارة

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الثلاثاء 20 نوفمبر 2012, 1:03 pm

شوفت يا استاذ خطاب انا قولت ايه قولت انا معتقدش ان الكلام دا هيتنفذ ولو اتنفز مش هيتنفذ كلو الموضوع دا او القرار دا طلع فى يوم 20/10/2012 وقلولك فى الجلسه القادمه ايه مفيش جلسات حصلت فى الفتره ال فاتت دى خالص معتقدش علشان لما بقول ان احنا شعب متخلف وشعب بيتاخد على قد عقلو محدش بيصدقنى زى كده عيل صغير لما يكون ماسك مثلا سكينة الاب والام بيخدوها منو يعملو نفسهم انهم رموها علشان الطفل ميعيطش احنا كده يقلولنا حاضر وهنعمل وهنسوى وبعد كده لغايه لما العمليه تهدى خالص وخلااص ياجماعة ليه الشعب المصرى ممعظمهم كذابين ليه الناس بتضحك على بعض ليه الناس بتاخدنا على قد عقلنا هو دا السؤال انا كتبت فوق يوم 21/10/2012 قولت بالحرف الواحد يارب يكون الكلام دا صح لان فعلا هيفدنا كتير اوى بس انا مش متشائم بس هقول راى بقول صراحه انا مش متفائل ان كل دا هيتنفز بالحرف الواحد اشك ان الطلبات دى كلها تتنفذ مره واحده لازم يسيبو حاجة وانا واحد من الناس اتمنى ان كل دا يحصل يارب ودى مش راى بس دى راى الناس كلها ال فى التعليم المفتوح وشكرا ليكم جميعا بس يريت نفزو حاجة واحده بس لا منفزوش ولا حاجة انا بس حبيت اعرف الاستاذ خطاب ان بلدنا دى كفته ال معاه بكالريوس وماجستير ودكتوراه مش هيشتغل غير بالوسطه وال ممعهوش حاجة خالص هيشتغل بالكوسه علشان ايه معاه وسطه هى دى بلدنا ياجماعة الله يحرق ام البلد على ال مسكنها عالم كفره كلهم وعالم كذابه وعالم منافقه فين الصراحة ياجماعة للاسف مش مقطنعين ان فى ربنا استغفر الله العظيم بس ان شاء الله ربنا هياخد حقنا منهم فى الاخره ان شاء الله وهتشوفو ربنا ينتقم منهم اظن دلوقتى يا استاذ خطاب اتأكت ان كلامى صح فى كل حاجة انا مش مغرور ولا متكبر بس بتكلم فى الواقع الواقع بيقول ايه ان احسن حاجة علشان نفضى المظاهرات دى وال بيحصل نقلهم حاضر وبعد كده ولا يحصل حاجة هو دا الشعب المصرى شعب كذاب شعب المصالح شعب بيقول ان كان ليك عند الكلب حاجة قلو يسيدى فى كل حاجة ياجماعة عاوزين نغير من نفسنا ايه الغيبوبه ال احنا فيها دى احنا ولا بنحب الخير لحد والمصلحه اهم من كل حاجة حتى هنا فى المنتدى فى ناس بتعرف بعض للمصالح وبس وبعد كده شكرا يله ربنا يتوب علينا من ام البلد دى خلااص مبقتش طايق اعد فى البلد كل حاجة دلوقتى فيها وحشه مفيش حاجة حلوه خالص وشكرا لحضرتكم وربنا يكرم الجميع.
abds20011
عضو نشيط
عضو نشيط

معدل النشاط : 73
مكان الامتحان : الامارات
الكلية : تجاره . اداره اعمال
الترم : السابع

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الثلاثاء 20 نوفمبر 2012, 6:54 pm

يا ريت الشهاده فعلا تتعدل بما يتناسب مع متطلبات سوق العمل وكذلك عدم وجود اى داعى لبعض المسميات مثل ( مفتوح - مركز ) وتلك الالفاظ تقلل من القيمه العلميه للشهاده وحاملها

يكفى استبدال كلمه مفتوح بكلمه مثل الكترونى على اعتبار ان وسائل التعليم المتاحه الكترونيه
الثانى ليس هناك داعى من وجود كلمه مركذ ,, ودا يعطى طابع انك حاصل على الشهاده من مركز كمبيونر وليس من جامعه عريق

وما هو الداعى لكتابه العنوان باكلمل على الشهاده
مركز جامعه القاهره لللتعليم المفتوح التابع لجاعه القاهره
ناقص يكتب اسم الشارع ورقم تليفون الجامعه واسم السكيورتى ال على البوابه

نحتاج الى شهاده ترقى بطالب جامعه بيذاكر وبيكتهد لمده 12 شهر فى السنه بجانب وظيفته وقد يكون عائل لاسره فى نفس الوقت وهذا عبىء اضافى على كاهل الطالب الذى يبحث عن التميز فى ظل متطلبات العصر

اتمنى ان يصل صوتى الى اتلاف طلاب التعليم المفتوح وان يجد طريقه للتحقيق وان يوفق كل من يعمل على الارتقاء بطالب العلم فى مصر

وتحياتى للجميع

عبدالرحمن صبرى ......
.....................
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000459573501
blank name
مشـرف كليــة الـتجــارة
مشـرف كليــة الـتجــارة

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الأربعاء 21 نوفمبر 2012, 9:06 am

انا الصراحه معاك فى حاجات كتيره اوى وعجبتنى كلمه (ناقص يكتب اسم الشارع ورقم تليفون الجامعه واسم السكيورتى ال على البوابه) انت زى العسل والله ههههههههههههههههههههههههههه

اما بخصوص ان صوتك يوصل الى اتلاف طلاب التعليم المفتوح وان يجد طريقة للتحقيق وان يوفق كل من يعمل على الارتقاء بطالب العلم فى مصر فا لو صوتك وصل لمين مش لاتلاف طلاب جامعة القاهرة لو صوتك وصل للمجلس الاعلى للجامعات او لوزير التعليم العالى ذات نفسو معلش مع احترامى ليك مش هيبصولك ولا هيعملو حاجة من الحاجات دى انا مش متشائم بس انا بتكلم فى الواقع وانا واحد من الناس اتمنى كده انا هستفيد زيكم لان انا بردو فى كلية تجارة ترم سادس وسابع يعنى خلااص على وشك التخرج بس انا بقولك مش هيحصل والايامو بيننا يابنى احنا فى بلد منافقه اكبر كذبين فى العالم كلو واكبر حرميه فى العالم كلو واكبر مرتشيين فى العالم كلو ايه الكويس اذا كان لما مرسى بيصلى الفجر الشعب بيقول مرسى بيصلى الفجر وبيتريقو عليه ولما مبارك مكنش بيركعها قالو دا يهودى دا حتى فرض ربنا ميعملهوش عرفت ان الشعب مبيعجبهوش حاجة مهما كان ايه بس وغير كده زى ما قلتلك وبقلها تانى معانا اكب منافقين فى العالم واكبر كذابين فى العالم واكبر حرميه فى العالم واكبر مرتشين فى العالم وصباح الخير يامصر ههههههههههههه والباقيه تأتى ههههههههههههه
abds20011
عضو نشيط
عضو نشيط

معدل النشاط : 73
مكان الامتحان : الامارات
الكلية : تجاره . اداره اعمال
الترم : السابع

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الأربعاء 21 نوفمبر 2012, 10:54 am

اخى العزيز مصطفى ,, اشكرك على الاطراء الجميل منك على كلامى

واحب ان اقول ما ضاع حق ورائه مطالب
وان شاء الله تتحق كل مطالبنا او معظمها على الاقل بما يضمن قبول واستحسان الطلبه فى جميع الكليات
وتشجيعهم على الدراسه والعمل والانتاج

واتمنى من الله عز وجل ان يكتب النجاح والفلاح لنا جميعآ
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000459573501
blank name
مشـرف كليــة الـتجــارة
مشـرف كليــة الـتجــارة

مُساهمةموضوع: رد: بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح   الأربعاء 21 نوفمبر 2012, 12:10 pm

والله ياستاذ عبده لو خلو التعليم المفتوح زى العادى او يعادل الانتظام والله العظيم كل الناس هطور نفسها وممكن يخشو كليات تانيه وهيحبو الدراسه لكن انت بتقول لمين كده مع احترامى الشديد ليك ثياعبده اشك ان اى حاجة تتنفذ من الكلام ال انت بتقولو دا مش علشان كلام وحش بالعكس كلام جميل جدا جدا جدا والله واى حد يتمناه بس انت زى ما قلتلك انا فوق لو صوتك المجلس الاعلى للجامعات سعمو او وزير التعليم العالى زات نفسو سمعو ولا هيعمل حاجة اهو لمؤخده عيل بيتكلم او شويت عيال بيتكلمو مبيقطنعوش بكلام حد هما بس فلحين فى المليين ال بيخدوها فى الشهر ومبيعملوش بيها حاجة وعلى فكره انا نفسى الكلام دا كلو يتنفز والله بس عارف لو عملو حاجة هيعملو ايه هيخفضولك المصاريف يضحكو بيها على الطلبة والطلبة تفرح ويقولو احنا بدقنا نشتغل اهو اهو ضحك على الدئون زى ما بيقولو

بشرى سعيده لطلاب التعليم المفتوح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1